Hoe wordt mijn kind intelligent: het leven zelf maakt je slim!
Om slimmer te worden bieden breintrainingbedrijfjes computerprogramma’s aan om je brein te trainen. Hersenfuncties ontwikkelen door ze vaak te gebruiken, dat is de insteek. Door middel van beloningen worden nieuwe patronen ingesleten. NRC-Handelsblad wijdde er afgelopen maand een artikel aan.
Het leven is groter dan een training. Dat is mijn ervaring, zowel als therapeut, als met het opvoeden van mijn kinderen.
Toen mijn oudste zakte voor zijn vwo eindexamen wilde hij op eigen kracht de eindstreep halen. Zonder examentraining. Maar toen hij ook voor zijn herexamen was gezakt, keken we elkaar toch wat beduusd aan. Want eerlijk gezegd was dat niet wat we echt voor ogen hadden. ‘Mam’, zei hij, ‘ze zeggen wel dat ik slim ben, maar het resultaat is er niet naar.’ Het bracht hem in twijfel over zijn eigen kunnen.
De kunst is om bij zo’n gebeurtenis trouw te blijven aan jezelf en je als moeder niet te laten verleiden tot spookgedachten: ‘had ik maar…, ik heb een kans gemist…, ik ben nalatig geweest en had hem toch voor die examentraining moeten opgeven…, ‘ze’ hadden ’t nog zo gezegd…
Ik vreesde dat het ook niet lag aan zijn slimheid, maar hoe hij er mee omging. Dat was zijn struikelblok. Daar had hij nog wat te leren.
Hij besloot de VAVO te volgen. Het werd een jaar met vallen en opstaan. Voor mij als moeder werd het een jaar om me er vooral niet mee te bemoeien en vertrouwen te houden in mezelf en dus ook in hem. Ook niet toen hij voor zijn eerste natuurkundetentamen met een 1 thuis kwam, omdat hij het tentamenrooster niet goed had gelezen.
We zijn nu drie jaar verder. Hij woont en studeert in Eindhoven. Hij heeft zijn eigen hobbels gezien en genomen.
En wat betreft de uitkomst van het NRC artikel. ‘Gerichte breintraining op de computer levert niet het beoogde effect. Tips wat goed is voor het geheugen en de intelligentie:·
Heb je een vraag of wil je reageren? Mail naar info@kinderpraktijkliv.nl
Naar het overzicht
Het leven is groter dan een training. Dat is mijn ervaring, zowel als therapeut, als met het opvoeden van mijn kinderen.
Toen mijn oudste zakte voor zijn vwo eindexamen wilde hij op eigen kracht de eindstreep halen. Zonder examentraining. Maar toen hij ook voor zijn herexamen was gezakt, keken we elkaar toch wat beduusd aan. Want eerlijk gezegd was dat niet wat we echt voor ogen hadden. ‘Mam’, zei hij, ‘ze zeggen wel dat ik slim ben, maar het resultaat is er niet naar.’ Het bracht hem in twijfel over zijn eigen kunnen.
De kunst is om bij zo’n gebeurtenis trouw te blijven aan jezelf en je als moeder niet te laten verleiden tot spookgedachten: ‘had ik maar…, ik heb een kans gemist…, ik ben nalatig geweest en had hem toch voor die examentraining moeten opgeven…, ‘ze’ hadden ’t nog zo gezegd…
Ik vreesde dat het ook niet lag aan zijn slimheid, maar hoe hij er mee omging. Dat was zijn struikelblok. Daar had hij nog wat te leren.
Hij besloot de VAVO te volgen. Het werd een jaar met vallen en opstaan. Voor mij als moeder werd het een jaar om me er vooral niet mee te bemoeien en vertrouwen te houden in mezelf en dus ook in hem. Ook niet toen hij voor zijn eerste natuurkundetentamen met een 1 thuis kwam, omdat hij het tentamenrooster niet goed had gelezen.
We zijn nu drie jaar verder. Hij woont en studeert in Eindhoven. Hij heeft zijn eigen hobbels gezien en genomen.
En wat betreft de uitkomst van het NRC artikel. ‘Gerichte breintraining op de computer levert niet het beoogde effect. Tips wat goed is voor het geheugen en de intelligentie:·
- Gezond eten. Het geheugendieet bestaat niet, maar ongezond en eenzijdig eten benadeelt prestaties.
- Rust. Met voldoende slaap en pauzes kun je beter nadenken.
- Structuur. Een opgeruimde werkplek (lees: leefomgeving) geeft minder afleiding.
- Beweging. Fysieke inspanning komt het brein ten goede.
- Uitdaging. Leren van nieuwe vaardigheden stimuleert het denkvermogen.’
Heb je een vraag of wil je reageren? Mail naar info@kinderpraktijkliv.nl
Edith Speelberg (1963) is kunstzinnig therapeut en heeft levenservaring als moeder en stiefmoeder, waaronder moeder van een meervoudig gehandicapt kind. Elke maand beschrijft ze een voorbeeld uit de praktijk wanneer zorg of opvoeding van je kind (even) niet vanzelfsprekend loopt.